Česká stopa v zahraničí
Tento pobyt představoval významnou příležitost k objevování nových perspektiv, navazování přátelství s místními studenty a praktickému využití získaných znalostí a dovedností v reálném prostředí.
Během pobytu jsme se seznámili s bohatou českou historií a tradicemi v Chorvatsku. Uvědomili jsme si, že česká komunita zde působí již po staletí a že její přínos pro místní kulturu a společnost je velmi významný. České kulturní a vzdělávací instituce, architektura, umělecké soubory i společenské aktivity jsou zde stále živé a hrají důležitou roli při uchovávání české identity. Setkání s místní českou menšinou nám umožnilo nahlédnout do každodenního života krajanů, kteří s hrdostí udržují jazyk a tradice, a zároveň sdílejí osobní příběhy, které nás inspirovaly k hlubšímu uvědomění si hodnoty kulturní kontinuity.
Zvláštní hrdost jsme cítili při poznávání rozsahu a hloubky českého přínosu chorvatské společnosti. Tento vliv se projevil v mnoha oblastech. Čeští odborníci přinesli do Chorvatska moderní technické znalosti a inovace, které vedly k rozvoji průmyslu a posunu v technologickém pokroku. V oblasti zemědělství se díky nim uplatnily nové techniky a postupy, které vedly k modernizaci a zvýšení produktivity. Architektura v Chorvatsku nese nesmazatelnou stopu českých mistrů — řada významných staveb, veřejných budov či hotelů byla navržena českými architekty a dodnes tvoří výraznou součást chorvatského kulturního dědictví. Neméně významný je český přínos v oblasti vzdělávání a kultury, kde česká menšina založila školy, kulturní spolky a besedy, které podporují zachování českého jazyka a tradic. Vysoké školy v Chorvatsku nabízejí možnost studia bohemistiky a česká kultura zde nachází své pevné místo.
Projekt nám přinesl mnoho konkrétních přínosů. Na osobní úrovni jsme si prohloubili mezikulturní povědomí a porozumění odlišnostem i podobnostem mezi českou a chorvatskou kulturou. Setkání a komunikace se studenty a učiteli z Chorvatska posílily naše komunikační dovednosti a sebevědomí při používání cizích jazyků. Zároveň jsme získali možnost porovnat vzdělávací systémy, způsoby výuky a kulturní zvyklosti, což rozšířilo náš pohled na svět a posílilo schopnost vnímat rozdíly v mezinárodním kontextu. (gž)
Spolufinancováno Evropskou unií. Vyjádřené názory a stanoviska však představují názory a stanoviska autorů a nemusí nutně odrážet názory a stanoviska Evropské unie. Evropská unie ani poskytovatel grantu za ně nenesou odpovědnost.



